zaterdag 15 mei 2010

Tarte tatin met tomaten

Deze tarte tatin heb ik al vaker gemaakt omdat hij niet zo bewerkelijk is, maar toch lekker en hij ziet er nog eens leuk uit ook! Ik was vandaag helemaal vergeten om er mozzarella op te doen, dus dat staat wel in het recept maar is niet op de foto te zien...

Ingrediënten
1 eetlepel balsamicoazijn
1 eetlepel suiker
1 theelepel tijmblaadjes
20 kerstomaatjes
3 plakjes bladerdeeg
100 g buffelmozzarella
2 eetlepels extra vierge olijfolie


Bereiding
Verhit de azijn, suiker en tijm in een koekenpan op matig vuur en roer tot de suiker is opgelost. Doe de hele tomaatjes in de pan en hussel ze een paar minuten door het zoete siroopje, zodat ze allemaal een laagje krijgen. Haal de pan van het vuur en laat de tomaatjes in de pan volledig afkoelen.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet de binnenrand van een taartvorm met een doorsnede van 20 cm in. Leg er de tomaatjes in en besprenkel ze met het kookvocht.
Leg de bladerdeeg over de tomaten en stop het deeg aan de rand een beetje in. Zet de vorm 20 tot 25 minuten in de oven, tot het deeg opgebold en goudbruin is. Leg een taartschaal omgekeerd op de taartvorm en keer schaal en vorm in één beweging om. Scheur de buffelmozzarella in stukjes en strooi die over de taart. Sprenkel er nog een beetje olijfolie overheen en serveer.

6 opmerkingen:

  1. aha, nu weet ik wat ik vanavond ga eten! Is het genoeg voor met z'n tweeën met een groene salade er bij? of is het dan wat veel? oh nee, Mendel eet mee dus dat zal wel goed komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat dat voor zn tweeën een beetje weinig is als hoofdgerecht! Meer als lunch, voor of bijgerecht...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh dat is mooi, want er moet toch nog een kilootje af voor de grote dag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, bij mij ook nog een paar kilootjes, maar door daar aan te denken komen ze er alleen maar bij! Nu is een high tea geven natuurlijk ook niet heel bevorderlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou: hij was heerlijk! beetje verse basilicum erop gedaan, mmmmm, dat ga ik vaker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hmm, basilicum is een goed idee! En ik heb ze weer gezaaid, dus binnenkort weer een overvloed op mijn balkon! Ik heb de tarte tatin vanavond ook weer gegeten als voorgerecht, daarna had Iem een heerlijke salade gemaakt die ook zeker op mijn blog komt!

    BeantwoordenVerwijderen