donderdag 1 april 2010

Linguine met garnalen en chili-olie

Dit recept heb ik al vaker gemaakt, omdat ik het erg lekker vind. Gisteren heeft Iem het voor de eerste keer gemaakt. Ik maak het meestal met gepelde garnalen, maar het kan natuurlijk ook met ongepelde garnalen zoals op de foto! De chili olie die zelf moet worden gemaakt is erg lekker, maar als je niet veel tijd hebt kan je ook chili olie uit een fles en een fijngehakt pepertje er in doen. de zelfgemaakte chili olie kan wel een paar dagen worden bewaard in de koelkast als je niet alles gebruikt.

IngrediĆ«nten 
(voor 4 personen)
4 grote, rode chillipepers
1,5 dl olijfolie
400 g linguine
1 eetlepel olijfolie
2 tenen knoflook, fijngehakt
16 grote, rauwe garnalen, gepeld
70 g rucola
25 g bieslook, fijngeknipt
het sap van 1 citroen

Verwarm de oven voor op 150 C. Snijd voor de chili-olie de chilipepers in de lengte door en verwijder wat van de zaadjes als je dat wilt. Leg de chilipepers op een bakplaat en zet ze 10 minuten in de voorverwarmde oven, tot de randjes gaan opkrullen en zwart worden.
Haal de chilipepers uit de oven, hak ze grof en doe ze met de olijfolie in een kleine foodprocessor. Laat de machine draaien tot de chilipepers heel fijngehakt zijn. Laat de chilli-olie door een met een stuk kaasdoek beklede zeef in een kom druppelen. Als je geen kaasdoek hebt, zoals ik, kan je ook een fijn theezeefje gebruiken, gaat ook prima!
Breng een grote pan gezouten water aan de kook en kook de pasta al dente. Verhit intussen de olijfolie in een koekenpan op matig vuur. Roerbak de knoflook, doe er de garnalen bij en roerbak 2 tot 3 minuten, tot ze aan beide kanten roze zijn. Zet de pan van het vuur. Laat de linguine uitlekken en doe de pasta terug in de pan. Hussel er 4 eetlepels van de chili-olie door en vervolgens de garnalen, rucola, bieslook en citroensap. Breng de pasta op smaak met een beetje zout.

5 opmerkingen:

  1. Ziet er heel lekker uit. Misschien een idee om de garnalen ook een tijdje te marineren in een soortgelijk 'papje' van olijfolie, knoflook, verse chili of chilivlokken.
    Leuke blog, ik zet je in mijn leeslijst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de tip Josephine! En leuk dat je mn blog gaat volgen! Ik zal alleen waarschijnlijk niet zo'n fanatieke blogger worden als jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit vandaag gemaakt, en was erg lekker!
    ik ben nieuwsgierig naar dat lekkere recept met halmoumi-kaas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi, ik zal die kaas vrijdag voor je meenemen als ik het niet vergeet, help me wel herinneren! En dat recept zal ik er ook opzetten! En erg leuk dat je mijn recepten maakt Dieders!

    BeantwoordenVerwijderen